‘United Consumers misleidt consumenten’

Sinds de energiemarkt is vrijgegeven, is het aanbod van energieproducten explosief gestegen. In de drang van energieleveranciers om zich te onderscheiden neemt de complexiteit van deze producten alsmaar toe. Dit kan soms zelfs leiden tot misleiding. Zo ook het huidige energieproduct van United Consumers, de zogenaamde stapelkorting. Er wordt gedurende het 3-jarige contract een korting belooft die in geen geval wordt waargemaakt. Als een consument een laag verbruik heeft is hij zelfs duurder uit dan bij Nuon, Essent of Eneco.
De Vastelastenbond vindt dat consumenten en bedrijven recht hebben op een eerlijk advies als ze zich op gas of elektriciteit oriënteren. ‘Ongelofelijk maar waar’, stelt oprichter Dennis van Druten van de Vastelastenbond. ‘United Consumers zou de belangen van consumenten moeten vertegenwoordigen, maar deinst niet terug voor misleidende communicatie. Het afbeelden van een besparing is stap één. Echter, zonder een eerlijke en volledige berekening worden consumenten op het verkeerde been gezet’. Bezoekers van de website van United Consumers denken dat ze 340 euro besparen. In de ogen van mede- oprichter Dirk-Jan Wolfert houdt United Consumers potentiële klanten een worst voor. De vaste kosten (vastrecht) maken geen onderdeel uit van deze berekening, terwijl die juist bij United Consumers hoger liggen dan bij Nuon, Essent en Eneco. ‘Gebeurt dat wel, dan verdwijnt de besparing als sneeuw voor de zon’, rekent hij voor. ‘Sterker nog, als consumenten minder energie verbruiken dan de gemiddelde Nederlander, zijn ze bij United Consumers snel duurder uit. De Vastelastenbond heeft veel consumenten gesproken die bijna in deze bespaartruc waren getrapt.’
In de energiemarkt is het nog steeds niet makkelijk om appels met appels te vergelijken. En dat is juist waar consumenten behoefte aan hebben volgens de Vastelastenbond. Alleen zo kunnen ze een afgewogen keuze maken en de juiste beslissing nemen.
De Vastelastenbond ervaart regelmatig dat de frustraties van consumenten voortkomen uit misleidende communicatie van aanbieders zoals United Consumers. In de drang naar meer nieuwe klanten, komen eerlijkheid en transparantie flink onder druk te staan. ‘We begrijpen dat energieleveranciers hier een balans in moeten vinden, maar in plaats van een evenwichtig verhaal slaan ze regelmatig door’, stelt Dirk-Jan Wolfert tot slot. ‘Uitgerekend van een partij als United Consumers hadden we dit niet verwacht. Uit ervaring durf ik te beweren dat transparantie een positieve uitwerking heeft op het overstapgedrag van consumenten. Eerlijkheid duurt ook in de energiemarkt het langst.

‘United Consumers misleidt consumenten’
Beoordeel deze pagina

Een reactie plaatsen

2 × drie =